Milí rodičia a milé deti

Milí rodičia a milé deti,

ocitli sme sa v situácii, ktorá je pre nás nová, prináša pocity neistoty, možno strachu. Prinášame Vám niekoľko tipov ako ju zvládnuť, prežiť v čo najväčšej pohode a vyťažiť z nej možno aj niečo pozitívne.

Pre deti

  1. Dodržuj pravidelný režim. Vytvor si svoj vlastný denný rozvrh od vstávania, učenia, prestávok, povinností, oddychu až po spánok (povinnosti doobeda, oddych poobede).
  2. Športuj. Do svojho denného rozvrhu nezabudni zahrnúť telesné aktivity. Môžeš skúsiť cvičenie z domu podľa rôznych videí na internete, alebo môžeš ísť do prírody na prechádzku.

https://www.youtube.com/results?search_query=%23nevyberamsi - množstvo videí s cvičením na doma

https://www.youtube.com/playlist?list=PL8z02YnzWSlMUE2ht3oWjM4EDWfiKchsl - jóga pre menších

  1. Nájdi si čas sám pre seba. Chvíľku sa venuj len sebe a nikomu inému. Relaxuj, dopraj si uvoľnujúci kúpeľ, rob to, čo ťa baví alebo len jednoducho oddychuj.

https://www.youtube.com/watch?v=493mYfovYw0

  1. Nezabúdaj na svoju rodinu, ale ani na svojich kamarátov. Napíš im, zavolaj im, alebo skúste videohovor.
  2. Pomôž rodičom tým, že sa budeš zapájať do domácich prác a dodržiavať svoje povinnosti.
  3. Voľný čas využívaj efektívne - snaž sa zdokonalovať vo veciach, ktoré už vieš, alebo si nájdi niečo úplne nové.

https://tinyurl.com/KBT-koronavirusu

  1. Nezabúdaj na umenie. Buď tým, kto tvorí alebo sleduj druhých. Množstvo umelcov či hercov aktuálne vysiela naživo (napr. bábkové divadlo a pod.).

- kresli, maľuj, vystrihuj, vyrábaj (napr. darčeky pre spolužiakov, ktoré si rozdáte, keď táto kríza skončí)

https://eduworld.sk/cd/nl/758/29-tipov-aby-sa-deti-nenudili

https://najmama.aktuality.sk/aktivity/tvorive-hry/

https://www.youtube.com/results?search_query=audio+rozpravky+pre+deti

  1. Požiadaj o pomoc. Ak ťa niečo trápi a nemáš sa komu zdôveriť, neboj sa kontaktovať obľúbeného učiteľa alebo školského psychológa.

Školská psychologička Lenka Hrušková – Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., FB Lenka Hrušková (Školská psychologička)

Školská psycholgočika Miška Berkyová - Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Ak nechceš ísť ani touto cestou, na internete existujú rôzne anonymné online poradne, napr.:

  • https://ipcko.sk/
  • bezplatná nonstop linka Detskej Istoty 116 111
  • linka Detskej dôvery 0907 401 749 (v pracovné dni od 14:00 – 20:00)

 

Pre rodičov

  1. Neposúvajte príliš čas ranného vstávania/večerného zaspávania detí - dohliadnite na dodržiavanie pravidelného režimu.
  2. Dohodnite sa na vyhradení času pre učenie (najlepšie doobeda) a venujte sa spolu s deťmi vypracovávaniu zadaných úloh učiteľmi. V prípade problémov pri učení spolupracujte s pedagógom.
  3. Dovoľte deťom zapojiť sa do domácich prác. Voľbou vhodných povinností primeraných veku u nich podporujete rozvoj zodpovednosti a samostatnosti.

- umožnite im napr. podieľať sa na tvorbe vyváženého jedálnička

  1. Odmeňujte svoje deti. Všeobecne platí, že odmenou dosiahneme vždy viac ako trestom. Doprajte im ich obľúbenú sladkosť, vezmite ich na výlet do prírody a pod.

- nezabúdajte pritom na pozitívnu spätnú väzbu a oceňovanie

Nakoniec by som Vám chcela pripomenúť slová Viktora Frankla - "Abnormálna reakcia na abnormálnu situáciu je normálne správanie".

Kríza spôsobená koronavírusom je pre všetkých nová a náročná. Často sa preto môžeme ocitať v situáciách, kedy sa nám nič nechce, nevládzeme, cítime sa podráždení a svoj hnev si ventilujeme na najbližších. V tejto tažkej situácii sme sa ocitli všetci - rodičia, deti ale aj učiteľia. Nesnažme sa preto byť za každú cenu perfektní. Počúvajme čo hovoria druhí, buďme zhovievaví a trpezliví, robme si aj malé radosti a chválme sa aj za malé úspechy a pokroky.

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžeme odmietnuť nastavením svojho prehliadača.